|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1a. KONTAKT Hälsning |
Avvisar kontakt -morrning och/eller bitförsök. |
Undviker kontakt -
skyggar och drar sig undan. |
Accepterar kontakt
- helt oengagerad, men drar sig inte undan. |
Tar kontakt själv
eller när fö tar kontakt. Balanserad. |
Intensivt kontakt-
beteende mot testl. Kan hoppa och gnälla. |
1b. KONTAKT Samarbete |
Följer ej med trots
upp- repade försök att locka. |
Följer med mot-
villig. Strävar mot fö. eller stretar åt annat håll. |
Följer med hela
sträckan, neutral. |
Följer med
villigt. Engagerar sig. |
Följer med
villigt. Visar intensivt intr. mot testl. hoppar, gnäller. |
1c. KONTAKT Hantering |
Avvisar. Morrar
och/eller bitförsök. |
Undviker, drar sig
undan, tar eventuellt kontakt med fö. |
Accepterar. Är
neutral. |
Accepterar. Svarar
med kontakt- beteende. |
Accepterar. Intensivt
kontaktbeteende mot testl. |
2a. LEK 1 Leklust |
Leker ej. |
Leker ej men visar
intresse. |
Leker - startar
långsamt men blir aktiv. |
Leker aktivt,
startar snabbt. |
Leker mycket aktivt,
startar mycket snabbt. |
2b. LEK 1 Gripande |
Griper ej. |
Griper ej, nosar på
föremålet. |
Griper försiktigt
eller nyper i föremålet. |
Griper direkt med
hela munnen. |
Griper direkt, hugger
föremålet. |
2c. LEK 1 Dragkamp |
Biter ej. |
Biter försiktigt,
släpper, håller, drar ej emot |
Biter - drar emot,
släpper, tar om. |
Griper direkt med
hela munnen, drar emot tills testl. släpper. |
Griper direkt med
hela munnen, rycker, drar emot tills testl. släpper. |
3a. JAKT Förföljande |
Startar ej. |
Startar men avbryter. |
Startar eller
springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. |
Startar med hög fart,
målinriktad - bromsar in vid bytet. (1och 2) |
Startar direkt med
hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3b. JAKT Gripande |
Nonchalerar
bytet/springer ej fram. |
Griper ej, nosar på
föremålet. |
Griper tveksamt
eller med tids-
fördröjning. (1:a) |
Griper direkt,
släpper. |
Griper direkt.
Behåller bytet i minst 3 sek.
(2:a) |
4. AKTIVITET |
Är ouppmärksam,
ointresserad, inaktiv. |
Är uppmärk-
sam och lugn - står, sitter eller ligger. |
Är uppmärksam och
i huvudsak lugn. Enstaka aktivitets- höjningar |
Är uppmärksam men
något orolig, vandrar runt och nosar. |
Är orolig. Växlar
snabbt aktiviteter. |
5.a AVST.LEK Intresse |
Engageras ej av
fig. Ointresserad. |
Kontroll. Avbrott
kan förekomma |
Intresserad,
följer fig. utan avbrott. |
Intresserad, vill
iväg. Enstaka startförsök. |
Mycket intr. Vill
iväg. Upprepade startförsök. |
5.b AVST.LEK Hot/agg |
Inga skall eller
morrningar. |
Enstaka skall
och/eller morrningar under mom. första del. |
Enstaka skall
och/eller morrningar under mom. första och andra del. |
Visar hotbe-
teende, skall och morrningar under mom. första del. |
Visar hotbe-
teende, skall och morrningar under mom. första och andra
del. |
5.c AVST.LEK Nyfikenhet |
Går ej fram till
fig. Ointresserad. |
Går fram när fig.
pratar eller bollar med föremål. |
Går fram när fig. ger
sig tillkänna. |
Går fram till fig.
med låg kroppsställning och/eller tidsfördröjning. |
Går fram direkt
till fig. utan hjälp. |
5.d AVST.LEK Leklust |
Visar inget intresse. |
Leker ej men visar
intresse. |
Leker, griper
försiktigt, släpper, drar ej emot. |
Griper direkt. Kan
släppa och ta om. Drar emot. |
Griper direkt med
hela munnen. Drar emot, släpper ej. |
5.e AVST.LEK Samarbete |
Visar inget intresse |
Blir aktiv men
avbryter. |
Är aktiv med fig.
när denne är aktiv. |
Är aktiv med fig.
intresse även mot passiv fig. |
Uppmanar passiv
fig. till fortsatt lek. |
6a. ÖVERRASKN. Rädsla |
Stannar, kort stopp. |
Hukar sig och stannar. |
Gör undanmanöver
utan att vända bort blicken. |
Flyr högst 5 meter. |
Flyr mer än 5
meter. |
6b. ÖVERRASKN. Hot/agg |
Visar inga
hotbeteenden. |
Visar enstaka
hotbeteenden. |
Visar flera
hotbeteenden under längre tid. |
Visar flera någon
attack. |
Visar hotbe-
teenden och attacker som kan avslutas med bett. |
6c. ÖVERRASKN. Nyfikenhet |
Går fram när fö
lägger ner overallen. |
Går fram när fö
sitter på huk o talar till overallen - lockar på hunden. |
Går fram till
overallen när fö står bredvid. |
Går fram till
overallen när fö gått halva avståndet. |
Går fram till
overallen utan hjälp. |
6d. ÖVERRASKN. Kvarstående rädsla |
Ingen tempoföränd-
ring eller undanman- över. |
Liten båge, el
liten tempo-
växl, el tittar bort vid
någon av passagerna. |
Båge el tempo-
växl vid 1a pass. Minskat utslag vid 2a pass. |
Båge eller tempo-
växl. vid minst två passager utan minskad intensitet mellan
tillfällena. |
Visar stort mått
av rädsla el ökad rädsla efter samtliga passager. |
6e. ÖVERRASKN. Kvarstående intresse |
Inget intresse för
overallen. |
Stannar upp.
Luktar/tittar på overallen vid ett tillfälle. |
Stannar upp.
Luktar/tittar på overallen vid minst två tillfällen. |
Biter i/lek mot
overallen. Intresset minskar efter hand. |
Biter i/leker med
overallen vid två eller fler passager. |
7a. LJUDKÄNSL. Rädsla |
Stannar, kort stopp |
Hukar sig och stannar. |
Gör undan- manöver
utan att vända bort blicken. |
Flyr högst 5 meter. |
Flyr mer än 5 meter. |
7b. LJUDKÄNSL. Nyfikenhet |
Går inte fram. |
Går fram när fö
sitter på huk o talar till skramlet - lockar på hunden. |
Går fram till
skramlet när fö står bredvid. |
Går fram till
skramlet när fö gått halva avståndet. |
Går fram till
skramlet utan hjälp. |
7c. LJUDKÄNSL. Kvarstående rädsla |
Ingen tempoföränd-
ring eller undanman- över. |
Liten båge, el
liten tempoväxl, eller tittar bort vid någon av passagerna. |
Båge el tempo-
växl vid 1a pass. Minskat utslag vid 2a pass. |
Båge el tempoväxl
vid minst två passager utan minskad intensitet mellan
gångerna. |
Visar stort mått
av rädsla efter samtliga passager. |
7d. LJUDKÄNSL. Kvarstående intresse |
Inget intresse för
ljudkällan. |
Stannar upp/ luktar
på ljudkällan vid ett tillfälle. |
Stannar upp.
Luktar/tittar på ljudkällan vid minst två tillfällen. |
Biter i/leker mot
skramlet. Intresset minskar efter hand. |
Biter i/leker med
skramlet vid två eller fler passager. |
8a. SPÖKEN Hot/agg |
Visar inga
hotbeteenden. |
Visar enstaka
hotbeteenden. |
Visar flera
hotbeteenden under längre tid. |
Visar flera
hotbeteenden och någon attack. |
Visar flera
hotbeteenden och flera attacker. |
8b. SPÖKEN Kontroll |
Enstaka kontroll,
därefter inget intresse/ skärmar av sig. |
Tittar till mot
spökena då och då. |
Kontrollerar/
handlar mot spökena. Långa avbrott. |
Kontrollerar/
handlar mot båda spökena. Kortare avbrott. |
Kontrollerar/
handlar mot båda spökena under hela momentet. |
8c. SPÖKEN Rädsla |
Uppehåller sig i
huvudsak framför eller bredvid fö. |
Uppehåller sig i
huvudsak framför eller bredvid fö. Någon avstånds- reglering. |
Uppehåller sig i
huvudsak framför eller bredvid fö. Pendlar mellan flyktstart
och kontroll. |
Uppehåller sig i
huvudsak bakom fö. Pendlar mellan flyktstart och
kontroll. |
Flyr längre än
kopplets längd. Kan ta stöd av publiken eller lämna platsen. |
8d. SPÖKEN Nyfikenhet |
Går fram när fö
tagit av figs klädnad. |
Går fram när fö
talar med fig/ lockar på hunden. |
Går fram till spöket
när fö står bredvid. |
Går fram till spöket
när föraren gått halva vägen. |
Går fram till spöket
utan hjälp. |
8e. SPÖKEN Kontakt |
Avvisar eller undviker
kontaktförsök. |
Accepterar kontakt
- helt oengagerad, men drar sig inte undan. |
Besvarar kontakt
när fig. bjuder. |
Tar kontakt själv.
Balanserad. |
Intensivt kontakt-
beteende mot fig. Kan hoppa och gnälla. |
9a. LEK 2 Leklust |
Leker ej. |
Leker ej men visar
intresse |
Leker - startar
långsamt men blir aktiv. |
Leker aktivt,
startar snabbt. |
Leker mycket aktivt,
startar mycket snabbt. |
9b. LEK 2 Gripande |
Griper ej. |
Griper ej direkt,
nosar först på förem. |
Griper försiktigt
eller nyper i föremål. |
Griper direkt med
hela munnen. |
Griper direkt,
hugger föremålet. |
10. SKOTT |
Visar ingen berördhet.
Snabb kontroll och sedan helt oberörd. |
Kontroller som
försvinner efter första skotten. Bryter men upptar startad
aktivitet. |
Avtagande
reaktioner på skotten/riktar intresse mot skytten/återgår till
aktivitet/ passivitet. |
Avbryter
aktivitet/låser mot skytten. Kan ej återgå till
lek/passivitet. |
Kvarstående oro
efter flera skott. Avbryter efter tydliga flykttendenser/
avstår skotten |